Sådan skriver du en markedsanalyse

Gennemførelsen af ​​analysen af ​​markedet kan virke forfærdelig og formel, men det er ikke nødvendigt at afskrække. Faktisk er det virkelig vigtigt, og det er ikke så svært.

  • Markedsanalyse er læringsprocessen som følger:
  • Hvem er mine potentielle kunder?
  • Hvad er købs- og købevaner?
  • Hvor mange af dem er der?
  • Hvor meget vil de betale?
  • Hvem er min konkurrence?
  • Hvad var dine problemer og succeser?

Markedsanalyse er en af ​​de vigtigste dele af enhver bootstrap-strategi. Dette kan virkelig medvirke til at reducere risikoen, fordi hvis du virkelig forstår dine potentielle kunder og markedsforhold, får du en bedre chance for at udvikle en levedygtig vare eller tjenesteydelse.


Dette skal også hjælpe dig med at forstå, hvad der præcist differentierer det fra din konkurrence, hvad kan eller vil bryde dine chancer for at stå ud i et overfyldt landskab.

Men ikke falde i fælden, bare at sige, at din løsning er for alle. I sidste ende vil opsætning af flere parametre omkring dit målmarked hjælpe dig med at fokusere dine ressourcer.

I sidste ende vil din analyse af markedet tillade dig:

Udsæt ikke for mange ressourcer og tid til at oprette et produkt eller en tjeneste, før du beslutter dig for, hvilken løsning der er brug for.

Bestem, at behovet for dit produkt eller din tjeneste er stort nok, så folk kan betale for det.

Har du stadig brug for at foretage markedsanalyse?

Husk at alle nye virksomheder er forskellige, og strategierne for at strukturere en forretningsplan kan variere afhængigt af formålet med planen eller målgruppen. Hvis din virksomhed er ret lille, og du kender dine kunder indvendigt og udad, er forsigtig og formel markedsanalyse måske ikke den bedste udnyttelse af din tid.

Hvis du for eksempel skriver en intern forretningsplan, hvilket betyder at du ikke vil bruge det til at beskytte et lån eller anden finansiering, kan du ikke have en særlig grund til at bruge tid til at analysere branchedataene for at bekræfte din økonomiske prognose. Sørg for, at du værdiansætter værdien af ​​disse oplysninger til din virksomhed; afgøre, hvorfor du først foretager en analyse for ikke at spilde tid og energi på et unødvendigt aspekt af din plan.

På den anden side, hvis du ikke helt forstår, hvad der differentierer din virksomhed fra konkurrence, eller hvis du har (men ikke testet) nogle antagelser om, hvem der vil være interesseret i dit produkt eller din tjeneste, kan du overveje mindst en anmeldelse af det reducerede marked . Du vil gerne sikre dig, at den virksomhed, du bygger, løser det virkelige problem, og at forbrugerne ønsker din løsning og er villige til at betale for det. Markedsanalyse er en god måde at få klarhed på.

Endelig, hvis du søger finansiering, vil markedsanalyse være en af ​​de vigtigste data for at overbevise dit publikum om, at din forretningsidé har fakta og tal, der er vanskelige at vedligeholde.

Markedsanalyse og forretningsplan

Det er klogt at skrive en forretningsplan, især hvis du starter en ny virksomhed. Selvom du er den eneste ejer eller ikke ønsker at låne penge for at få din virksomhed fra bunden, er det vigtigt at have en klar plan. Markedsanalyse er ikke kun en succesfuld forretningsplan – det er en af ​​de bedste årsager til at skrive.

Hvis du har brug for banker til at give dig penge eller investorer til at gå om bord, har du brug for en markedsanalysesektion, fordi erfarne långivere eller investorer skal vide, at den virksomhed, du lancerer, har en levedygtig markedsressource.

Under alle omstændigheder vil en fuldgyldig formel forretningsplan eller Lean-plan, komplet med markedsanalyse, være uvurderlig. Du skal identificere potentielle kunder og tiltrække investorer, og det vil hjælpe dig med at forstå, hvad du vil gøre med din virksomhed nu og i fremtiden.

Den tid du bruger, gør forskning og indsamler alt, vil vende tilbage til dig flere gange tjente dollars, og et brudt hjerte undgås. Du vil se ud som en professionel, og du overgår konkurrenter, der ikke skriver det.

Da du vil vide størrelsen af ​​det bjerg, du vil klatre, kan du fremskynde og undgå problemer i fremtiden. Men vigtigst af alt betyder en komplet forståelse af dit marked, at du kan skabe den bedste løsning på problemet med dine kunder.