Sådan øger du dit investeringsafkast med farvepsykologi

Sidste gang du købte en ny telefon sandsynligvis, var din endelige beslutning baseret på farve. Selvfølgelig overvejede du funktionelle funktioner som batteristrøm, kamerakvalitet, skærmstørrelse osv. Men da det var ude af vejen, besluttede farven sandsynligvis den specifikke telefon du valgte.

Farve spiller en vigtig rolle i den måde, hvorpå vi træffer indkøbsbeslutninger. Børn og voksne har tendens til at gravide til bestemte farver. De fleste mennesker tror på, at der ikke er overbevisende tegn på den overbevisende magt farve – som er baseret på anekdotiske vurderinger og beviser, men der er omfattende undersøgelser, der viser sig ellers.

I denne publikation vil vi se på, hvordan du kan integrere magtpsykologien i dine brandaktiviteter og administrere dit investeringsafkast, især på e-handelswebsites.

Betydningen af ​​farve i mærke

Det er næsten umuligt at diskutere unbranded forbrugeradfærd. Der har været mange forsøg på at klassificere forbrugernes reaktioner (følelser eller personlighedstræk) i henhold til forskellige individuelle farver – for eksempel associerer gul med lykke eller rød med dristighed. Det er sandt, at farven er meget afhængig af personlig erfaring, der helt tilskrives visse følelser.

I en undersøgelse kaldet “Impact of Color on Marketing”, fandt forskerne, at omkring 90 procent impulskøb kun kan associeres med farve.

I en anden undersøgelse med titlen “Interactive Colour Effects” har farven i branding vist, at forholdet mellem mærker og farver afhænger af forbrugernes opfattelse af den farve, de finder passende for det pågældende mærke. Det betyder, at “farve matching” er en stor del af, hvilke mærker der bruger til at sælge deres identitet.

Overvej at bruge den røde McDonalds og Starbucks grønne. I begge situationer bruger disse mærker den primære farve til at repræsentere deres mærke. Rød er ofte forbundet med appetit og er ideel som den dominerende farve til spisestuen, mens Starbucks aktivt deltager i miljøbeskyttelse og fremmer miljøvenlige aktiviteter med grønnen.

I en anden undersøgelse, “Breathtaking Red and Competent Blue”, blev det bekræftet, at køb er stærkt påvirket af farver på grund af den indflydelse de har på forbrugernes opfattelse af mærket. Med andre ord påvirker farven den måde forbrugerne ser på “personlighed” af et mærke. For et mærke som Nike, som opfattes som sporty og stilfuldt, vil brugen af ​​farver, der understreger disse træk, være tæt forbundet med forbrugerne.

Endelig har forskere vist, at vores hjerner foretrækker genveje – genkendelige mønstre, der hjælper os med at træffe hurtige beslutninger om køb. Farve er utrolig vigtigt for at udvikle virksomhedens identitet – så meget, at det er blevet kaldt en nøgleattribut, som nye mærker skal overveje, når de opretter deres egne logoer. Farven i forbindelse med positive følelser (især omkring produktet) vil i sidste ende hjælpe kunder med at træffe beslutninger.

Beviset for, at farven betyder noget

Når folk forstår, hvordan et mærke forsøger at positionere sig selv, tror folk, at de farver, der svarer til disse positioner, er mere passende.

Ifølge Kissmetrics viser følgende statistikker, hvordan farver påvirker køb:

Ved markedsføring af nye produkter skal brandledere overveje udseendet og farven af ​​deres produkter over andre faktorer, fordi 93% af købere bruger det til at træffe deres beslutninger.

I en nylig undersøgelse viste det sig, at 85% af købere definerer farve som den vigtigste afgørende faktor ved køb af et produkt.

Farve forbedrer mærkegenkendelse med 80%, og mærkegenkendelse er direkte relateret til forbrugertilliden.

Nogle farver tiltrækker bestemte købere. Rød, orange og sort tiltrækker impulskøbere, mens blågrøn og mørk blå appellerer til budgetkøbere. Pink, pink og blå tiltrækker traditionelle købere.

I en undersøgelse baserede omkring 42% af online-kunder deres syn på stedet kun på deres projekt, og 52% returnerede ikke, fordi de ikke var tilfredse med det overordnede æstetiske.

For mere information om disse statistikker, se Kissmetrics Complete Infographics.

Psykologi af online farve marketing

Farvens indflydelse er lige så indflydelsesrige som mursten og mørtelbutikker. Det overordnede design af dit websted kan vinde eller tabe dine kunder. Hvis en hjemmeside ikke bruger den rigtige æstetik og design, kan den miste sin appel til de fleste besøgende, der anser dette for en vigtig faktor for deltagelse.

Hvordan bestemte farver påvirker kunderne:

Gul: ung og optimistisk; som en generel regel at fange opmærksomhed fra Windows købere.

Virksomheder der bruger gule i deres mærke: Denny og McDonald’s.

Rød: Energi; genererer haster, øger hjertefrekvens, almindelig i salget.